Hyvät veljet murskaamoilla
Miksi ylinvalvoja ei valvo, kun räjähdysainelakia ja asetuksia rikotaan murskaamoilla? Murskaamoiden räjäytystoiminnasta vaietaan. Miten ympäristölupa yleensäkään annetaan yritykselle, joka johtaa jatkuvasti harhaan hakemuksissaan ja salaa räjäytystoiminnan ja siihen liittyvän erityislainsäädännön vaatimukset?
Toistuvasti päätöksissä ei ole huomioitu Tukesin lupien puuttumattomuutta liittyen räjähdysaineisiin. Tukes on jättänyt valvonnan ulkopuolelle murskaamot/louhimot. Poliisille kuuluu käytön valvonta ja varastolupien tarkistus. Lupahakemuksissa tuodaan kuitenkin esille, että räjähdysaineita ei ole huomioitu lupaa myönnettäessä. Silti niitä käytetään miljoonia kiloja lainvastaisesti asutuksien vieressä. Valvonta pettää Tukesilla, luvan myöntäjällä.
Miten laiton räjähteiden käyttö on ylipäätään mahdollista, kun laki edellyttää lupaa hakemaan Tukesilta koskien käyttöä, käsittelyä, valmistamista ja varastointia. Poliisilla on tarkistus- ja valvontavelvollisuus, mutta eivät sitä tee.
-
Tukes laiminlyö lupaviranomaisen velvollisuuden.
-
Poliisille kuuluu käytön valvonta ja varastolupien tarkistus.
-
Räjähdetehtaan Forsitin omistama konsulttifirma Finnrock tekee talotarkistukset ja kumoaa talovauriot, vaikka seismologian laitoksella mitataan maanjäristyksiin verrattavia tärinöitä louhimoiden räjäytyksien vuoksi. Louhimoiden ja murskaamoiden laittoman toiminnan vuoksi talot särkyvät kilometrien päässä, mutta poliisi ei tutki. Viranomaisia ei saa paikalle, vaikka seismologian laitoksellakin räjäytyksiä todella luullaan ensin maanjäristykseksi!
-
Räjäytysaineita käytetään miljoonia kiloja vuodessa asutuksien vieressä ja kertapaukuissa räjähdemäärät ovat jopa 19 000 kiloa. Esim. Espoossa ja Kotkassa todistettavasti 13 380 kiloa, Kontiolahdessa 8500 kiloa, Oulun puolessa 10 000 kiloa… Ei tällaisia määriä saa asutuksen vieressä edes räjäyttää. Räjähdetehtaan konsultit astuvat kuvioihin ja ”asettavat tärinämittarit”, mutta kaikki on täyttä huijausta.
Vaasan yliopiston tekemässä korruptiotutkimuksessa huomioidaan talovaurioiden tutkimiseen palkattujen konsulttien eturistiriidat. Jos konsultti saa palkan raportin kohteelta, puhuuko hän totta raportissaan? http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-740-8.pdf
Konsulttien käyttö julkisessa hallinnassa. "konsulttien kytkökset"”… Poliisia ei saa tutkimaan talovaurioita vaan konsulttifirma Räjähdetehtaan omistama [yritys] antaa poliisille lausunnon ja poliisi tekee tutkimattajättämispäätöksen. Sivu 47- 48
Tukesin vastuuttomuus
Tukes antaa väärää tietoa asukkaille: mm. emmulsioräjähteitä voisi tuoda autolla alueelle ja vain käyttää. Näin avoimesti on rikottu lakia jo vuosia, vaikka laki edellyttää lupaa myös välittömästi työmaalla tarkoitetun räjähteen valmistamiseen siirrettävällä laitteistolla sekä räjähteiden tilapäiseen varastointiin räjäytys- ja louhintatyötä varten.
Tukes lupa- ja valvontaviranomaisena on antanut täysin harhaanjohtavaa tietoa asukkaille. Mihin perustaa Tukes vastauksensa, että päivän tarve voidaan tuoda alueelle ja olisi rajoittamatonta? Säilytys ei tule muutoinkaan kyseseen pysyvällä työmaalla eikä tilapäisellä (tilapäinen enintään 2 vuotta). Yksi räjäytys murskaamoilla on n. 10 000- 19 000 kilon kertapaukkuja, mikä on suurempi määrä, mitä panostajalla edes on oikeutta tuoda räjähdettä alueelle laissa olevalla säilytyspykälällä (60 kg). Säilytyspykälällä ei louhintatyömaata voida perustaa.
Hyvät veljet pyörittävät murskaamo/louhimotoimintaa ja antavat asutuksen kärsiä laittomien työmaiden vuoksi. Sadat talot vaurioituvat räjäytyksistä, savupiiput hajoavat, takat irtoavat seinistä, kaakelit hajoavat, kivet lentävät pihoihin, kaivot menevät pilalle ym. Oma kotini vaurioitui räjäytyksistä ja se näytettiin toteen KHO:ta myöten. Tapauksessamme vääristeltiin oikeudessa, että suurin räjäytys olisi ollut 5 kiloa, vaikka todellisuus oli sadoista tuhansiin kiloihin.
Uudellemaalle perustetaan murskaamoita piittaamatta mitä laki räjähteistä edellyttää. Lupaviranomaiset tuovat esille, emme ole huomioineet räjähteitä kuuluvat Tukesille ja poliisille. Tukes ei valvo lain vaatimia toimintoja ja asutus saa valtavan laittoman räjäytystyömaan pihapiiriinsä.
Vaikka jo 2009 vuonna todettiin, ettei pienilläkään työmailla ole valvonnan uhkaa. Murskaamot eivät ole edes pieniä työmaita vaan miljoonia kiloja vuodessa asutuksen vieressä käytetään.
Räjäytystyömaiden valvontaa halutaan tiukentaa
julkaistu 14.05.2008 klo 10:30, päivitetty 31.10.2008 klo 23:29
”Pienten räjäytystyömaiden valvontaa halutaan parantaa. Valvonnan tehostamista vaatii kaksi vuotta sitten Espoossa Friisilässä sattunutta räjähdysonnettomuutta tutkinut tutkintalautakunta.
Lautakunnan mukaan pienehköjä räjäytystyömaita ei tällä hetkellä valvota käytännössä lainkaan, eikä työmaille kohdistu edes valvonnan uhkaa.”
Ilmoita asiaton viesti
Muutaman vuoden takainen Vihtavuoressa tapahtunut räjähdekontin savuaminen sai tuomion vasta. Luettavissa https://yle.fi/uutiset/3-9686299
Samaa emulsioräjähdettä käytetään murskaamoilla vaikka emulsioräjähdysaineet on tarkoitettu kaivoksiin ja maanalaisiin kohteisiin, mutta silti käytetään todellisuudessa asutuksen vieressä kautta maan murskaamoilla.
Kukaan ei valvo toiminnan lainmukaisuutta:
Samaa jätettä syntyy myös murskaamo toiminnan räjäytyksissä. (Räjähde jäte emulsioräjähteiden valmistuksessa ja käytössä syntyvää jätettä.) Välittömästi työmaalla käytettäväksi tarkoitetun räjähteen valmistusta siirrettävällä laitteistolla saa harjoittaa vain Turvallisuus- ja kemikaaliviraston luvalla.
Vaikka Vihtavuoren tutkintaryhmän ehdottamat toimenpiteet vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi;
Emulsioräjähdejätteiden käsittelyä, varastointia, kuljetusta ja hävittämistä koskevien menettelyjen asianmukaisuudesta tulee varmistua ja niiden noudattamista valvoa.
Ilmoita asiaton viesti