Sata tarinaa korruptiosta räjäytystyömailla

Tukesin ylitarkastaja Timo Kukkola tuo esille Tukesin verkkolehdessä ”100 tarinaa turvallisuudesta” jutussaan "Räjähdevarasto naapurina, apua!", miten räjäytystyömaiden lupakäsittely toimii. Silti Tukes ja myös Kukkola itse eivät noudata lain velvoitteita lupien suhteen, vaan jopa antavat räjäytystyömaiden lähialueiden asukkaille täysin väärää tietoa, eivätkä sitä oikeaa, mitä tähänkin juttuun on kirjoitettu. http://verkkolehti.tukes.fi/rajahdevarasto-naapurina-apua/#

Laki edellyttää poliisilta räjähdysaineiden käytön valvontaa ja Tukesilta luvan vaativia toimintoja, mutta toiminta on täysin valvomatonta. Toiminta on ajautunut vuosikymmenien aikana Tukesilta ja poliisilta täysin villiksi. Yksi räjäytys murskaamoilla on n. 10 000- 19 000 kilon kertapaukkuja, mikä on suurempi määrä, mitä panostajalla edes on oikeutta tuoda räjähdettä alueelle laissa olevalla säilytyspykälällä (60 kg). Säilytyspykälällä ei louhintatyömaata voida perustaa, mutta silti Tukes antaa lupia sen perusteella täysin laittomasti huomioimatta, mitä laki oikeasti vaatii.

Säilytys ei tule muutoinkaan kyseeseen pysyvällä työmaalla eikä tilapäiselläkään (tilapäinen enintään 2 vuotta). Jos 1 kilo kertapaukku/ enintään 25 kg/vrk on poliisille ilmoitettava 1 vrk ennen ja poliisin on tarkistettava, mutta todellisuudessa se ei sitä tee. Tilapäisillä ja pysyvillä louhintatyömailla, joissa luvat on haettu Tukesilta, poliisin on käytävä suorittamassa tarkistus. Ilmoitus on tehtävä 7 vrk ennen, kun toiminta alkaa, ja poliisille on jo luvan hakuvaiheessa ilmoitettava. Asukkailla on toiminnasta oltava hallintovalitusmahdollisuus ym. , mutta käytännössä sitä ei ole, koska sitä pakollista lupavaihetta, mistä voisi valittaa, ei huomioida eikä käsitellä. Tukesilla on myös tarkistusvelvollisuus. (390/2005 23 § Luvanvaraisuus)

Räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annettu laki 390/2005, antaa lähtökohdat toimintoja koskevista turvallisuusmääräyksistä. Lisäksi räjähteiden käytöstä, käsittelystä, varastoinnista ja hankkimisesta sekä räjäytystyön tekemisestä säädetään useassa säädöksessä. Uudellamaalla ja ympäri maan kivilouhimoita/murskaamoita perustetaan asutuksen viereen huomioimatta, että räjäytystyö on luvan varaista toimintaa.

 

Hyvät veljet ja piilokorruptio

Kun räjähdysainelainsäädäntö ja asetukset eivät anna asutuksen vuoksi niin mittavia räjäytyksiä suorittaa, niin sivutetaan lain edellyttämät lupa- ja ilmoitusvelvollisuus.

Räjäytystoiminta vaatii oman erillisen lupakäsittelyn Tukesilta.

Räjähteiden varastointi, lue ja kuuntele: https://yrityssuomi.fi/web/guest/lupa?id=258302  Räjähteiden pysyvää tai tilapäistä varastointia harjoittavalle kohteelle on haettava lupa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesilta. Tilapäisellä varastoinnilla tarkoitetaan räjäytystyömaiden yhteydessä tapahtuvaa tilapäistä, työmaan ajan kestävää varastointia. Laki edellyttää jokaisella työmaalla oltava varasto ja räjähteiden käytössä on noudatettava voimassa olevaa lainsäädäntöä. Varastot on oltava niin pysyvällä kuin tilapäisellä räjäytystyömaalla, jota ei ole mahdollisuutta edes perustaa turvallisuussyistä ja lain säädännön edellyttämällä tavalla.

Miksi todellisuudessa valvontaa rikotaan? Näin Tukesin ylitarkastaja Timo Kukkola tuo verkkolehdessä esille: ”Räjähteisiin on suhtauduttava kunnioittavasti ja niitä on käsiteltävä hyvin varovaisesti. Kaikki räjähteet ovat vaarallisia ja erityisen vaarallisia ne ovat onnettomuuksissa.” ”Räjähteiden varastointiin tarvitaan lupa. Ennen luvan myöntämistä on arvioitava riskit ja selvitettävä varaston turvallinen sijoittaminen ja rakennevaatimukset. Ennen kuin Tukes voi myöntää luvan varastoinnin aloittamiselle, hakijan on osoitettava, että varasto on asianmukainen”.

Vaasan yliopiston tekemässä korruptiotutkimuksessa huomioidaan talovaurioiden tutkimiseen palkattujen konsulttien eturistiriidat. Jos konsultti saa palkan raportin kohteelta, puhuuko hän totta raportissaan?  http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-740-8.pdf    Konsulttien käyttö julkisessa hallinnassa. "konsulttien kytkökset"”… Poliisia ei saa tutkimaan  talovaurioita vaan konsultti firma Räjähdetehtaanomistama [yritys] antaa poliisille lausunnon ja poliisi tekee tutkimattajättämispäätöksen. Sivu 47- 48

Me asukkaat joudumme silmätysten näkemään ja kokemaan konsulttien toiminnan ja korruption. Räjähdetehtaan konsultit eivät saa tärinää, vaikka talot notkuu kilometrien päässä, kun räjäytetään. Sadat talot vaurioituvat räjäytyksistä savupiiput hajoavat, takat irtoavat seinistä, kaakelit hajoavat, kivet lentävät pihoihin, kaivot menevät pilalle ym. Oma kotini vaurioitui räjäytyksistä ja se näytettiin toteen KHO:ta myöten. Tapauksessamme vääristeltiin oikeudessa, että suurin räjäytys olisi ollut 5 kiloa, vaikka todellisuus oli sadoista tuhansiin kiloihin.

Louhosten naapurustossa asuvat ihmiset ovat jo vuosikymmeniä kärsineet räjäytyshaitoista ja olleet vailla perustuslain takaamaa suojaa ja turvaa. 

 

Seismologian laitoksella mitataan maanjäristyksiin verrattavia tärinöitä louhimoiden räjäytyksien vuoksi. Louhimoiden ja murskaamoiden laittoman toiminnan vuoksi kilometrien päässä talot särkyvät, mutta poliisi ei tutki. Viranomaisia ei saa paikalle, vaikka seismologian laitoksellakin luullaan ensin maanjäristykseksi:

Kotka: Petäjäsuon maan järähdys johtui räjäytyksestä louhosalueella. www.kymensanomat.fi/Online/2015/04/27/…/20151714/4

27.4.2015 – Seismologian instituutin asemaverkko havainnoi automaattisesti … kallioperän tärinän aiheutti iso räjäytys Petäjäsuon louhosalueella. …

Oulun puolessa tapahtunut räjäytystyö osoittaa, mitä toiminta on todellisuudessa ja miksi lupahakemuksissa salataan räjäytystoiminta ja siihen liittyvä lainsäädäntö. Räjäytykset todellakin vavisuttavat taloja kilometrien päässä ja ovat maanjäristyksiin verrattavissa kuten seismologian mittauksetkin osoittavat.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/maa-jarisi-jaalissa-tarina-tuntui-eri-puolilla-oulua/697534/

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kuului-tosi-iso-rajahdys-louhintaaanta-luultiin-autopaloksi-ja-onnettomuudeksi/697539/

Räjähdys havaittiin poikkeuksellisen voimakkaana myös Helsingin yliopiston Seismologian Insitituutin mittauksissa, jossa sen voimakkuudeksi kirjattiin 1.6 magnitudia.  Maanantai-illan räjähdys oli kuitenkin selvästi tavanomaista suurempi. Alkuvaiheissa pidettiin mahdollisena myös sitä, että järinä olisi aiheutunut maanjäristyksestä.

Mitä teemme direktiiveillä ja lainsäädännöllä räjähteissä, koska niitä Suomen viranomaiset eivät noudata? Louhijat vain käyttävät räjähdysaineita piittaamatta lainsäädännöstä ja Tukes ja poliisi ovat tämän mahdollistamassa. Räjäytysaineita käytetään miljoonia kiloja vuodessa asutuksien vieressä ja kertapaukuissa räjähdemäärät ovat jopa 19 000 kiloa Espoossa ja Kotkassa todistettavasti 13,380 kiloa, Kontiolahdessa 8500 kiloa, Oulun puolessa 10 000 kiloa… Ei tällaisia määriä saa asutuksen vieressä edes räjäyttää. Räjähdetehtaan konsultit astuvat kuvioihin ja ”asettavat tärinämittarit”, mutta kaikki on täyttä huijausta.

 

Tukesin vastuuttomuus

Tukes antaa väärää tietoa asukkaille: mm. emmulsioräjähteitä voisi tuoda autolla alueelle ja vain käyttää. Näin avoimesti on rikottu lakia jo vuosia, vaikka laki edellyttää lupaa myös välittömästi työmaalla tarkoitetun räjähteen valmistamiseen siirrettävällä laitteistolla sekä räjähteiden tilapäiseen varastointiin räjäytys- ja louhintatyötä varten.

Tukes lupa- ja valvontaviranomaisena on antanut täysin harhaanjohtavaa tietoa asukkaille. Mihin perustaa Tukes vastauksensa, että päivän tarve voidaan tuoda alueelle ja olisi rajoittamatonta? Säilytys ei tule muutoinkaan kyseseen pysyvällä työmaalla eikä tilapäisellä (tilapäinen enintään 2 vuotta).

Timo Kukkola kalliotekniikkapäivillä antaa kuitenkin oikeaa tietoa, mutta käytännön tapauksissa myös Tukes toimii väärin. Asetus 644/2011, 11 (työturvallisuuslaki). Räjähteiden säilytys työpaikalla Räjäytysohjeen mukaiset määrät (päivän tarve) Räjähteet on työn keskeyttämisen ajaksi siirrettävä varastosuojaan. Panostajalla on kuitenkin oikeus säilyttää työmaalla räjähteitä enintään 60 kiloa Louhinta- ja kalliotekniikkapäivät 2016, Kukkola Timo.

Louhintatyömaat yms. Vuoriteknikot 22.5.2014 Timo Kukkola http://docplayer.fi/6357555-Tukesin-rooli-rajahdelainsaadannossa-ja-valvonnassa.html Enää ei tunneta vähäistä räjäytystyötä. – Ilmoitus poliisille kaikesta räjäytystyöstä.

Kalliotekniikkapäivät 2016 vuonna Timo Kukkola

https://www.rakennusteollisuus.fi/globalassets/infra/infra-akatemia/louhintapaivat-2016/kukkola_rajahteiden-sailytys.pdf 4 Laki 390/2005; 118 Poliisi valvoo tämän lain noudattamista, kun on kyse: 1) räjähteiden käytöstä, siirrosta sekä luovutuksesta ja tähän liittyvästä säilytyksestä; Louhinta- ja kalliotekniikkapäivät 2016, Kukkola Timo 4

 

Kukkola päättää verkkolehden "100 tarinaa turvallisuudesta" juttunsa:  ”Kun räjähdevarastoja koskevia vaatimuksia noudatetaan, naapurusto voi nukkua yönsä rauhassa.” Miten hän edes kehtaa kirjoittaa näin, kun varmasti tietää, että kuinka valtavat tuhot laittomat räjäytystyömaat ovat saaneet aikaiseksi asutukselle ja minkälaisessa hengenvaarassa asukkaat oikeasti yönsä nukkuvat ja Tukes on ollut kaiken sallimassa piittaamatta näistä vaatimuksista?!

Sanna50
Oulainen

Olen Sanna Tenkula Oulaisista ja taistellut yli 30 vuotta ympäristörikosta vastaan. Pihapiirissämme on ollut vuodesta 1982 lupaehtojen vastaisesti toiminut louhimo. Räjähdysainelain määrittelemällä asutulla alueella käytettiin räjähteitä sadoista tuhansiin kiloihin. Alue on nyt vaarallinen ja turvaton, koska maisemointi on käynyt mahdottomaksi.
Olen käynyt monet oikeudenkäynnit ja pystynyt näyttämään toteen kotimme vaurioitumisen ja pysyvän, kohtuuttoman melu-, pöly- ja tärinähaitan, mutta siitä huolimattta valvontaviranomaiset eivät ole toimineet, vaan asian peittely jatkuu.
Viranomaisvaltonta ei toimi, koska toinen toisensa jälkeen peittelevät edellisen tekemisiä laittomuuksiin saakka. Suomi ei ole lähelläkään oikeusvaltiota, sillä samaa tapahtuu joka puolella Suomea.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu